نادرشیمی

استئارات کلسیم، نوعی صابون فلزی اسید استئاریک است که با واکنش بین یون کلسیم (Ca) و یون هیدروژن (H) اسید تشکیل میشود. ظاهر پودری یا گرانولی سفید رنگ دارد و برخلاف استئارات سدیم و استئارت پتاسیم نامحلول در آب است. کاربردهای کلیدی در صنایع مختلف یکی از عوامل تولید گسترده این ماده در جهان میباشد و در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف آن میپردازیم،از کاربردها،مراقلت های بهداشتی،فرآیند تولید،ویژگی های شیمیایی و ساختاری تا قیمت و نحوه تهیه استئارات کلسیم.

تاریخچه استئارات کلسیم

این استئارات اولین بار در سال 1924 به صورت تجاری عرضه شد. و از آن برای کمک به بافت خمیر نان ، جلوگیری از ترک خوردگی آن و پایین آوردن سطح گردشدگی آرد درسال 1979 استفاده کردند. نتایج این کار باعث گسترش به کارگیری این ماده در فعالیت دیگر صنایع گردید. امروزه میتوان کاربرد این ماده را بیشتر در صنایع غیرغذایی بواسطه ویژگی های که به آنها خواهیم پرداخت اعم از روانکنندگی و استابلایزری (پایدارکننده حرارتی) مشاهده کرد.

فرآیند تولید صنعتی استئارات کلسیم

در واکنش استئاریک اسید و اسید کلسیم ( آهک هیدراته) در دمای 200 درجه سانتی گراد استئارات کلسیم به دست می آید.
1. در این واکنش استئاریک اسید به حالت مذاب در آمده سپس آهک (در بعضی از موارد) به آن اضافه میشود.
2. بخار آب های تولید شده از ماده مذاب جدا شده و از بالای راکتور خارج شده و به حالت مایع درآمده و از خط تولید خارج میشود.
3. ماده مذاب در ظروف مخصوصی ریخته میشود و پس از انجماد، آسیاب شده و خارج میگردد. 
محصول نهایی یعنی استئارات کلسیم پودری سفید رنگ با بو و حس لمس چربی است.

آهک هیدراته چیست؟

به طور کلی وقتی میگوییم ماده A هیدارته است منظورمان این است که آبدار است. در واقع آهک هیدراته همان کلسیم هیدروکسید با فرمول شیمایی۲(OH)Ca میباشد. هیدورکسید کلسیم از سنگ آهک بدست می‌آید.

 

تفاوت استئارات کلسیم با کربنات کلسیم

استئارات کلسیم به عنوان یک افزودنی غذایی نیز استفاده می شود. انتظار می رود این ماده به طور حداقلی فعال باشد و در واقع به دلیل محتوای کلسیم آن، به محصولات اضافه نمی شود، بلکه برای اهداف تولید به عنوان یک حامل یا چسبنده ( پیوند دهنده) است. کربنات کلسیم یک محصول ارزان است که در آنتی اسیدها یافت می شود.

آهک هیدراته،کلسیم هیدروکسید

ویژگی های شیمیایی استئارات کلسیم

فرمول شیمیایی استئارات کلسیم C₃₆H₇₀O₄Ca میباشد. پودری سفید رنگ است که حالت چرب دارد. نقطه ذوب استئارات کلسیم بین 140 تا 155 است.

حلالیت

به طور کلی استئارات کلسیم در اتانول سرد و آب نامحلول و در اتانول گرم و دی اتیل اتر بسیار محلول است.
همچنین استارات کلسیم با HCL واکنش میدهد و نمک فلز را به کلرید کلسیم و اسید چرب هیدرولیز میکند.

ساختار شیمیایی استئارات کلسیم
ساختارشیمیایی استئارات کلسیم

آیا استئارات کلسیم امولسیون کننده است ؟

یک سورفاکتانت نامحلول در آب است معمولا به عنوان امولسیون آب گریز ساخته میشود و مورد استفاده قرار میگیرد.

آیا کلسیم استئارات آبگریز است؟

آبگریز است و می تواند یک لایه ضد آب بر روی دیواره های منافذ مویرگی ایجاد کند. دوز بالای این نمک فلزی باعث افزایش هوای بتن و کاهش چگالی بتن (سبک سازی بتن) 
می شود.

کاربرد و استفاده استئارات کلسیم

به طور کلی از آن به عنوان روان کننده فاز جامد استفاده می شود که اصطکاک بین ذرات ماده ای که به آن اضافه می شود را کاهش می دهد. البته باید توجه داشت که خاصیت اسابلایزری این ماده نیز در صنعت مورد توجه قرار دارد. اما خاصیت روانکنندگی این استئارات بیش از خاصیت پایدار کنندگی اش است.

کاربرد های شیمیایی در صنعت

1. روانساز : تولید پلی وینیل کلرید و تولید پلیمر ABS
2. پایدار کننده و نرم کننده : تولید PVC
3. پذیرنده اسید : تولید پلی الفین ها ( پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پریلن)
4. رها کننده : صنایع غذایی ، صنایع لاستیک و پلاستیک
5. نرم کننده : تولید مداد و مداد مومی، صنایع لاستیک و پلاستیک
6. خمیر کننده رنگدانه ها : تولید کنسانتره های پلاستیکی رنگ دار

صنایع پر استفاده

  • صنعت بتن سازی : از استئارات کلسیم به عنوان مقاوم کردن محصولات بتنی در برابر آب و کنترل شوره زدگی سیمان در محصولات بتنی استفاده میشود.
  • صنعت پلاستیک و لاستیک : تولید لاستیک و پلاستیک و پلی الفین ها و PVC.
  • صنعت داروسازی و آرایشی و بهداشتی :استئارات کلسیم عمدتاً در فرمولاسیون های دارویی به عنوان روان کننده در تولید قرص در غلظت های تا 1.0% استفاده می شود.
  • صنعت کاغذ سازی : میتوان گفت یکی از مواد روانساز که براق هم هست و به عنوان لایه محافظی برای کاغذ یا مقوا در فرآیند ساخت کاغذ و یا مقوا به کار گرفته میشود.
  • صنایع غذایی : افزودنی خوراکی عمدتا به عنوان نرم کننده خمیر استفاده می‌شود و معمولا با نرم کننده های دیگر خمیر مانند مونوگلیسیرید و دی گلیسیرید استفاده میشود. همچنین می تواند به عنوان امولسیون کننده، عامل طعم دهنده، عامل ضد گردگیری، پایدارکننده، عامل آزاد کننده و یا عامل ضخیم کننده استفاده شود.

سایر صنایع

1. چسب ها
2. واکس ها و پولیش ها
3. کود های شیمیایی
4. سورفاکتانت ها
5. ضد عفونی کننده ها
6. پارچه ضد آب ( چرم و نساجی )
7. مواد اطفاء حریق
8. ترکیبات ضد صدا
9. محصولات ساختمانی مثل سقف و پانل های کاذب

ورق های رنگی PVC
ورق های رنگی PVC

بررسی ابعاد بهداشتی استفاده از استئارات کلسیم

طبق قوانین WHO/FAO در صنایع غذایی برای پوشاندن پودر گلوکز، پودر ساکارز و دیگر خوراکی ها استفاده شود و حداکثر مقدار مجاز آن 15 گرم بر کیلوگرم است. طبق این میتوان نتیجه گرفت مصرف مقدار مجاز این ماده هیچ عارضه جانبی نداشته استFDA نیز استفاده از استئارات کلسیم را به طور کلی به عنوان افزودنی خوراکی ایمن تشخیص داده است.در دوز های بالا سمی است، همچنین منجر به نشان دادن عوارض گوارشی مانند درد شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ شود. عوارض دستگاه عصبی مانند صدای زنگ در گوش، سرگیجه، فشار خون بالا و تاری دید نیز ممکن است رخ دهد.

آنالیز شیمیایی استئارات کلسیم

در جدول زیر میتوانید ویژگی های مدنظر خود را مطالعه کنید. نقطه ذوب تا میزان رطوبت آن در گرید پایه.

پارامتر نتیجه تست
نقطه ذوب 140 الی 155 درجه سانتی گراد
رطوبت به درصد 0.5 الی 2 درصد
اسید چرب آزاد 1تا 0.5
شکل ظاهری پودر سفید رنگ

قیمت استئارات کلسیم و درخواست نمونه

برای دریافت نمونه و قیمت میتوانید با واحد فروش شرکت نادرشیمی در ارتباط باشید.همچنین میتوانید از طریق این فرم به منظور دریافت نمونه اقدام فرمایید.اگر سوالی دارید کارشناسان ما در کنارشما هستند.